Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

Imorgon händer det!

Kategori:

Imorgon åker vi, jag kan inte förstå att det är så nära, äntligen händer det! Tänk att vi kommer att vara i Tyskland imorgon. Det var ett tag sen jag var där sist. Idag tar jag det lugnt och packar det sista. Jag har skrivit ut flygbiljetterna och ikväll ska jag och mamma försöka få in cykeln i bilen! Det borde inte vara något problem. Jag pratade med Irene imorse och hon har nog fått lite resfeber för hon verkade lite förvirrad! Jag känner mig lugn än så länge men det kanske kommer imorgon. Jag älskar att flyga så det ska bli roligt! Hela resan kommer förstås att bli toppen!

30 Augusti

Det närmar sig med stormsteg nu och det är jättespännande! Packningen är i stort sett färdig så det känns bra. Det enda som känns jobbigt är väl hur cykeln kommer att hålla! Men det ska nog gå bra, den har ju varit på service så allt ska fungera som det ska. Allt känns fortfarande lite overkligt. Tänk så mycket vi kommer att få se, så mycket god mat vi kommer att äta och så mycket tid vi kommer att ha med varandra! Vi har knappt träffat varandra sen jag åkte iväg till USA så nu tar vi igen all förlorad tid!
Nu har jag fått order av mamma att duka så det är väl bäst att göra det!

~<3~

Jämtland

Kategori:

Tillbaka i Jämtland igen och det känns jättebra! Jag har fullt upp hela tiden och det är massor som jag vill hinna göra innan lördag då jag och Irene åker.
Igår kom jag hem från Hålland. Jag och fyra kompisar har vandrat jämtlandstriangeln och det var jätteroligt. Jag verkligen älskar att fjällvandra och jag tycker om att bo på fjällstationerna. Det gör mig ännu mer sugen på att jobba på en fjällstation. Vi startade vandringen klockan tre på tisdagen så vi var inte framme förrän nio på kvällen. Vi fick ett jättebra bemötande när vi kom fram till blåhammaren blöta och trötta så det var skönt. På onsdagen vandrade vi vidare till sylarna som är min favoritstation! På torsdagen hade vi en vilodag, om man nu kan kalla det för det, för vi besteg herrklumpen! På fredagen vandrade vi sen tillbaka till storulvån och den sträcka som jag gillar mest, kanske för att jag har gått den så många gånger. Det är många vi känner som jobbar på stationerna så det var roligt att se dem. När vi kom tillbaka till Hålland bjöd Jens oss på middag i Svea och det var jättetrevligt, efter det åkte vi till Nina (lärare) som bjöd på paj. Ida kom också dit och fikade så det var roligt att träffa henne igen. Det var supermysigt och vi hade många roliga diskussioner. Olle (lärare) kom lite senare och fikade så det var roligt att träffa honom också. Vi hade nog kunnat stanna långt in på natten men när klockan började närma sig 12 begav vi oss hemåt! Nästa gång tyckte Nina att vi ska sova över så det blir roligt. På lördagen tog vi det ganska lugnt och på kvällen tog jag tåget hem. Jag önskar att jag skulle gå ett år till på Hålland men jag vet att det inte skulle bli samma sak eftersom det skulle vara med andra människor.
Jag har börjat fundera mycket på framtiden och jag har hittat flera utbildningar som jag vill gå. Det är förstås på folkhögskolor så det är synd att man bara får bidrag för två år. Det jag är mest sugen på nu är att gå en utbildning på 1 1/2 år med inriktning Turism, Rekreation och Service som ligger utanför Växjö. Så vi får se om jag söker den till nästa höst.

16 Augusti

Kategori: Allmänt

Igår hade jag min sista jobbdag den här sommaren. Det kändes konstigt och det var tråkigt att säga hejdå till barnen men jag kommer ju tillbaka i Oktober så det känns ganska bra ändå.
Idag passar jag Theo och packar. Trots att jag skickade med lite saker med mamma så verkar väskan bli full ändå! Jag åker tidigt imorgon och kommer till Östersund vid 12 och sen tar jag bussen hem och hoppas på att väderleksrapporten stämmer så att jag kan sola! På tisdag till fredag blir det fjällvandring och jag längtar så otroligt mycket! Det ska bli så roligt. Sen på lördagen blir det sleepover hos Susanna eller Carro. På måndag ska jag försöka lämna in cykeln på service så att jag kan hämta ut den veckan efter. Och sen är det packning som gäller igen inför cykelresan!
Snart är det dags för lunch och sen ska jag och Theo gå till affären så jag kan köpa något att ta med och äta på tåget imorgon och så blir det nog en glass också!

Åland

Kategori: Allmänt

Igår kväll vid sjutiden läste jag tidningen och såg att det kostade 80 kr att åka till Eckerö fram och tillbaka så vi bestämde oss för att åka! Så imorse klev vi upp tidigt igen för att ta bussen till Grisslehamn där färjan gick ifrån. Två timmar tog det dit, sen var vi i land i kanske 15 minuter och sen tog det två timmar tillbaka! Det var en rolig resa och det är inte alltid man kan åka till Finland över dagen sådär!
Det blev det fjärde landet jag besöker i år och fler kommer det att bli!
Mamma och Wilma åkte idag men det var lite konstigt när vi sa hejdå eftersom vi kunde säga att vi ses om en vecka. Jag kan inte förstå att mina veckor här i stockholm snart är slut för den här gången och att jag ska åka hem nästa vecka. Det ska bli jätteroligt men jag har så mycket att göra så jag vet inte hur jag ska hinna med allt! Till att börja med ska jag gå på bio med Wilma på söndagen och sen måndag till torsdag blir det fjällvandring.
Imorgon och på söndag jobbar jag och sen är jag ledig på måndag och då ska jag gå på synundersökning och på bio med Theo. Eftersom de inte ville se samma film får jag nu gå på bio med dem var för sig! Jobb tisdag och onsdag och sen blir det packning på torsdag för tidigt på fredag går tåget hem.

9 Augusti

Kategori: Allmänt

Idag är jag ledig och det känns väldigt skönt. Tyvärr så var jag tvungen att kliva upp ganska tidigt ändå för jag skulle åka in till stan och gå på bio med Wilma och Theo. Det gick inget vidare för de kunde inte komma översens om vilken film vi skulle se så det slutade med att jag fick åka hem med två gråtande och sura barn! Nu har vi precis ätit pizza till lunch och de är på bra humör igen som tur är.
Jag har bara fyra arbetsdagar kvar nu innan jag åker hem. Det ska bli skönt med lite semester! Först två veckor hemma med en fjällvandring inplanerad. Jämtlandstriangeln med Hanna, Carro, Lovisa, Jenny och Susanna och det ska bli jätteroligt. Sedan bär det iväg till Hamburg med Irene och det ska förstås också bli jätteroligt! Planen har ändrats igen och vi har nu bestämt oss för att cykla ner mot spanien och flyga hem. Så vi har inget slutmål utan flyger hem från närmsta flyplats när månaden börjar närma sig sitt slut.
Jag får fortsätta jobba här i sthlm så det är därför vi bara blir borta i en månad. Chefen hade önskat att jag kunde börja på en gång men hon visste ju att jag skulle iväg på cykelsemester så jag börjar i början på oktober istället. Jag har haft väldigt tur och redan hittat boende också! Jag ska hyra ett rum i en villa i Vallentuna så jag kommer att ha 30 minuter till jobbet och jag behöver bara ta tåget, inga byten, så det är perfekt! Det är ett rum med egen ingång och toalett med dusch och jag får tillgång till tvättmaskin och kök så det kommer nog att bli jättebra. Detta är alltså fram till jul. Sen får vi se om jag kommer att få fortsätta jobba där och om jag vill eller om det blir en fjällstation. Jag tänker åtminstone söka till vintersäsongen.
Livet rullar på bra nu och det känns jättebra!

4 Augusti

Kategori: Allmänt

Idag hade jag en kort dag på jobbet, 10-16 vilket kändes jättekonstigt! I vanliga fall jobbar jag ju från morgon till kväll så det kändes konstigt att lämna barnen innan de hade gått och lagt sig. Vi åkte på utflykt in till stan idag och tittade lite på prideparaden. Det är galet vad mycket folk det var!
Imorgon kommer mamma och Wilma, som jag har längtat!
7 arbetsdagar har jag kvar nu, men förhoppningsvis får jag komma tillbaka efter resan och fortsätta jobba. Det vore jätteroligt.

1 Augusti

Kategori: Allmänt

Om exakt en månad är jag och Irene i Tyskland och våran resa har precis börjat! Det känns lite overkligt! Det händer verkligen :)
Jag har haft en jättebra dag på jobbet. Jag har fått heta Elfsa (eller något liknande) och gått fram och tillbaka i vardagsrummet jag vet inte hur många gånger och väntat på djurgårdsfärjan! Ett av barnen älskar rollspel och det är jätteroligt! Vi har även ätit äppelpaj så jag ska inte klaga! Och imorgon är jag ledig så det känns bra. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Är lite sugen på att åka till Täby centrum men det beror också på vad det är för väder.
Jag blev även erbjuden jobb fram till jul idag så det var väldigt roligt. Det var inte ett heltidsjobb men ganska många procent. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra eftersom vintersäsongen på fjällstationer inte börjar förrän i februari så då skulle jag kunna jobba och söka andra jobb samtidigt. Men då skulle jag förstås leta någon annanstans att bo så att stackars Theo får ha sitt rum! Jag skulle då kunna söka lite kurser och plugga samtidigt. Jag vill tex. läsa spanska igen. Det här har verkligen fått mig att fundera! Vi får se hur det blir.