Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

29 September

Kategori: Allmänt

Igår hade jag en jättebra dag här på Hålland!
På förmiddagen hade vi en kultur/historia vandring där vi band annat fick se en jättefin stavkyrka, lära oss om karolinerna och lite om arnljot och fika! Sen var det svampsoppa till lunch (som faktiskt var helt okej!) och jättegott nybakat bröd! På eftermiddagen stickade jag och tog det lugnt innan middagen. Efter middagen spelade jag, Hanna och Susanna lite couronne och sen tog vi det lugnt innan det var U-café. Temat denna vecka var british tea party så de hade bakat scones. Det var riktigt trevligt och jag vann på spingo två gånger!
Idag har det varit kulturförståelse igen och vi har pratat lite om varför kor är heliga i indien (för hinduer) och om omskärelse. Sen nu på eftermiddagen har vi tittat på filmen The gods must be crazy och den var riktigt rolig!
Imorgon bär det iväg mot Norge. Det blir förmodligen ett stopp för att titta på vattenfallet brudslöjan först innan vi äter lunch och sen avslutar med en guidning i nidarosdomen.
Sen på kvällen kommer Wilma hit och skaspendera helgen med mig och det ska bli jätteroligt! På lördag har jag tänkt att vi ska åka till Åre och gå på marknaden och på söndag blir det nog en tur till ristafallet. Det kommer att bli ett jättebra avslut på veckan!

27 September

Oj oj oj vilken paddlingstur det blev!
Det var ju tänkt att vi skulle åka iväg igår vid halv 6 men vi kom nog inte iväg förrän halv 7 och då åkte vi på ICA i undersåker och handlade. Vi skulle handla till de kollektiva målen och jag gick omkring med världens största inköpslista! Det var lite roligt! Vi var i alla fall där till klockan 7 för då stängde de. Sen åkte vi då till stället där vi skulle starta paddlingen. Det regnade och hade redan börjat bli ganska mörkt. Innan vi kom iväg så var det riktigt mörkt och bara hälften av oss hade pannlampor. Vi var bara 6 stycken som var tuffa nog att åka ut och övernatta! Så 3 personer hade alltså pannlampor varav jag var en av dem som inte hade det! Vi skulle paddla kajaker som några av oss aldrig hade paddlat förut så bara det kändes lite nervöst. Att det sen var kolsvart och strömmande vatten gjorde att det blev mycket svårt! Jag hade dessutom glasögonen på mig och det funkade inte alls i regnet så jag fick ta av dem så det var både mörkt och svårt att se utan glasögon! Men jag måste säga att det var en otroligt rolig upplevelse! Jag fastnade, körde in i träd och åkte mer bakåt än framåt ibland så det kändes inte alltid så roligt men vi tog oss igenom det tillsammans och hjälptes åt så det gick bra ändå! Vi kom fram till lägerplatsen runt 10 på kvällen skulle jag gissa. Då hade det som tur var slutat regna så vi kunde sätta upp presseningen till ett stort vindskydd som alla skulle sova under. Det blev superbra! När det var klart bastade och badade vi och det var jätteskönt! Lagom varm bastu och inte för kallt vatten, det enda jobbiga var vägen mellan bastun och vattnet som bestod av en lerstig med en trappa som var livsfarlig! Efter det satt vi vid elden och fikade lite fram till kanske 2 eller halv 3, då gick vi och la oss för det hade börjat regna igen. Ännu en gång har jag sovit utan att frysa så det var riktigt skönt! Vi hade turen att kunna ta sovmorgon så vi sov till 9 ungefär. Sen blev det frukost medan vi väntade på resten av klassen. De kom inte förrän vid 12 så vi åt lunch strax efter att de hade kommit. Sen bestod dagen i att turas om att paddla, kasta rep, "rädda varnadra", prova tippa med kajaken (om man ville) och så. Två stycken hade tyvärr otur och tippade med sina kajaker även fast de inte hade tänkt eller ville det och det var dessutom mitt i forsen så när den första gjorde det var det lite läskigt men det gick ju bra. Vid femtiden åkte vi sen tillbaka. Det gick så fort så jag trodde inte att det var sant! Det som kvällen innan hade varit så jobbigt och tagit över 2 timmar tog idag max 30 minuter och var jättelätt!
Nu är vi tillbaka på skolan och jag har redan börjat känna träningsvärk! Det konstiga är att jag känner mest i benen, men det är förmodligen för att jag är så ovig!
Jag ser fram emot morgondagens friluftsvandring och så vore det jätteroligt om Wilma kommer och bor hos mig i helgen, vi får se hur det blir...
Bilder lägger jag ut imorgon, jag orkar inte göra det nu!

26 September

Kategori: Allmänt

Imorse på frukosten så fick jag veta att vi skulle ut och paddla igen! Det var kul men jag hade gärna vetat det innan för nu har jag saker hemma som jag egentligen hade velat ha men det går ändå.
Man fick välja om man ville ut ikväll och bo ute eller om man ville ut imorgon bitti och bara vara ute över dagen. Jag har valt att börja ikväll så efter middagen drar ungefär halva klassen iväg. Vi åker då till undersåker där kanoter och kajaker väntar. Sen ska vi paddla mot strömmen i ca. 1 km och sen slå läger. Sen imorgon ska vi turas om att paddla kanot och kajak. Vi ska mest lära oss olika tekniker och lite säkerhet och så. Och så blir det både lunch och middag ute, det var valfritt så några åker hem och äter middag och några fixar lunch själva. Men jag äter båda målen ute och jag är med i den kollektiva lunchen som är korv med bröd!
Så dagen har bestått i att först planera det och sen har vi gjort en slags sammanfattning av de veckor som gått. Vi har varit tre grupper och gjort olika collage om våra tre turer.
På onsdag förmiddag ska vi ha en friluftsvandring med tema historia och kultur och det ska bli lite överraskningar så det blir spännande. I helgen är det åre höstmarknad så jag kommer kanske att stanna här i helgen.
Ryggsäcken är packad så nu inväntar jag middagen som är om 25 minuter sen bär det iväg mot undersåker 17.30.

25 September

Kategori: Allmänt

Tillbaka i Hålland efter en helg hemma så nu ska jag skriva lite vad som har hänt!
I fredags var det dags för våran östersundsresa. Vi åkte till Jamtli och gick där i ungefär 1½ timme. Jag har ju varit där så många gånger så det är inte så roligt längre, det är mysigt att gå där ett litet tag men inte så länge. Efter det åkte vi till stan och större delen av gruppen åt lunch på sammurai och det var jättegott. Sen åkte ungefär halva gruppen på storsjöbadet och den andra halvan åkte och spelade squash. Det var jättesvårt men roligt att spela squash! Tyvärr så var jag ju fortfarande sjuk så jag spelade inte så mycket. Sen åkte vi tillbaka och jag blev avsläppt i Kingsta, som min lärare numera vet hur det uttalas!
I lördags blev det en bra shoppingtur i Lillänge och sen hade vi det mysigt hemma.
Idag har dagen varit en jättehärlig höstdag! Ett tag trodde jag att mamma hade råkat ge bort mina nya skidkläder till röda korset och då var det inte kul! Men som tur var så var det jag som hade glömt vart jag hade lagt dem och kom sen på det så dagen blev bra igen!
Nu är jag tillbaka på skolan och känner mig redo för en ny vecka! Rummet har blivit finare genom att jag har tagit hit en spegel som Sandra har varit snäll och låna ut och så har jag en ny skrivbordslampa.
Till veckan vet jag inte riktigt vad som händer förutom att vi ska till Trondheim på fredag och det ska bli superroligt!
Idag åker Irene till Tjeckien och jag hoppas att hon får en bra resa :)

22 September

Kategori: Allmänt

Tillbaka på skolan igen och jag blir lika förvånad varje gång när jag kommer på mig själv med att tänka att det är så bra och roligt här! Det är verkligen superkul och jag trivs jättebra!
Igår hade vi möten på förmiddagen och fick en rundtur i biblioteket och sen på eftermiddagen var vi lediga. Jag är fortfarande förkyld så jag kände mig trött så jag var på mitt rum och läste och vilade mest hela eftermiddagen och kvällen. Idag känns det ungefär samma men jag är lite piggare så det är bra.
Idag var då dagen som vi skulle vara som vi inte är! Jag klädde mig lite strikt och kontorsaktigt. Det fanns de som hade pyjamas, finklänning, klätt sig som en mexican, tjejer som klätt ut sig till killar, två hade kanin och apkostymer, en cowgirl m.m. Det var riktigt roligt :)
Vi avslutade dagen med att titta på filmen Jägarna och den är verkligen hemsk!
Imorgon bär det iväg till Östersund och Jamtli där vi ska spendera förmiddagen sen blir det middag på någon restaurang och squash/badhuset på eftermiddagen. Det kommer att bli ytterligare en bra dag!
Nu är det middag om 10 minuter så det är dags att sluta skriva!

Kategori: Allmänt

Nu är jag tillbaka i Hålland och tänkte att jag skulle lägga ut lite bilder från paddlingsturen! Jag tog inte så mycket bilder så jag lägger även upp bilder som en annan tjej från klassen har tagit.
Jag och Hanna, som jag paddlade med hela tiden.
Vi som var ute och seglade med kanoterna!
Olle och Nina (lärarna) kollar på svampar.
Hanna, Ida och jag!
Det här är vi som var kvar sista dagen!
Paddling i vass var väldigt roligt! Kändes och såg ut som om man paddlade på en åker ungefär!
I väntan på skjuts hem från undersåkers tågstation.

16 September

Kategori: Allmänt

Nu är vi tillbaka från paddlingsturen!
Det blev inte alls som vi hade tänkt! Det började redan i måndags att det var många som var sjuka så redan från början var det 5 stycken som inte var med. Vi gav oss i alla fall iväg vid halv fyra på måndagen och gick pilmgrimsleden till Undersåker. Det gick bra även fast packningen var tung. Vi fick även gå igenom en kohage där vi skrämde de stackars korna. Sen blev det lite fika på tågstationen innan tåget kom och vi for vidare till Ånn. Därifrån gick vi sedan några kilometer till ett skogsläger i Klocka. Väl där var det bara att göra middag och sen gå och lägga sig. Det har varit jättemysigt att sova i tält!
På tisdagen var det dags för paddling och precis när alla var i sina kanoter och vi hade fått lära oss hur man paddlar så började det tokregna och blåsa. Så vi kom till en ö där vi steg iland och åt lunch under en pressening. Många var genomblöta och kalla så vi beslutade helt enkelt att åka tillbaka och använda samma lägerplats igen. Sen på onsdag morgon var det två stycken som åkte hem för att de var sjuka. Men vi andra hade som mål att paddla till Handöl för att fika på ett café. Men som vanligt så kom vi inte så långt, det blåste för mycket och var jobbigt att paddla. Hela gruppen paddlade på förmiddagen och på eftermiddagen var vi bara 7 stycken som ville fortsätta. Och då gjorde vi något som var superkul, vi seglade med kanoterna! Vi var tre kanoter bredvid varandra och så höll två stycken i en pressening och oj vad fort det gick emellanåt! Riktigt roligt var det, tyvärr så finns det inga bildbevis! Det har överhuvudtaget blivit väldigt få bilder eftersom vi har paddlat och så har det regnat mest hela tiden. På kvällen på onsdagen åkte ytterligare tre stycken hem.
Sen på torsdagen hade vi som mål att ta oss till Handöl igen och även att ta kvällståget hem från Ånn. Och vi lyckades faktiskt denna gången! Det var nära att några gav upp men vi kämpade på. Det blev jobbigt att paddla mot strömmen så sista biten gick vi. Sen var det otroligt skönt att få komma in och värma sig och fika! Många köpte dubblet fika till och med! Det blev lite stressigt sen när vi skulle tillbaka och ta ner tält och tvätta kanoter och så men det gick bra. Slutligen blev det en rask vandring i 5 km/h tillbaka till Ånn där vi kom fram 15 min innan tåget kom så det var riktigt bra planerat. Då hade vi dock inte fått i oss någon middag under dagen!
Det har varit en otroligt rolig vecka men det var ändå skönt att komma tillbaka! Men så är det väl alltid. Jag är väldigt nöjd med alla saker som jag har köpt som sovsäck, underställ och skalkläder för jag har nästan inte frysit alls. Och mina kängor håller tätt även fast jag går i vatten så det är jag också otroligt nöjd över. Mina sandaler har även kommit till användning då två tjejer i klassen lånade dem varsin dag! Så hittills är det tre stycken i klassen som har haft dem!
Oj nu går min buss snart så det är bäst att jag packar färdigt! Jag lägger ut bilder sen när jag har tid.

11 September

Kategori: Allmänt

Då var snart denna helg över!
Irene skjutsade mig till Hålland idag så det var roligt. Vi åt lunch här och fikade och så tog vi en tur till ristafallet, det var riktigt trevligt. Och nu har jag tittat igenom mina grejer som jag ska ta med mig på turen. Det börjar kännas som om jag har det mesta så det är skönt!
Den här veckan kommer att gå jättefort eftersom att vi kommer att vara ute på tur och sen när vi kommer tillbaka så är vi lediga i fyra dagar så det blir härligt.
Nu ska jag läsa färdigt sista Twilightboken så att jag kan börja läsa mina nya böcker!

9 September

Kategori: Allmänt

Åh vad dåligt det går med bussar! Vi slutade klockan 12 och jag måste vänta till 16.20 till bussen och då kommer jag inte ens hela vägen hem! Men men då får jag tid till att packa det som ska med hem i alla fall.
Igår fick jag min första läxa och det var att läsa ett kapitel i boken Kulturgrammatik så idag gick vi igenom det på lektionen. Vi pratade bla om omedvetna regler som finns i den svenska kulturen som först blir märkbara när någon bryter mot dem. Så idag på 10-fikat så gick Hans (läraren) och höll en killelev och höll varandra i handen, någon gick före i kaffekön, några satt i knät på varandra och jag och tre tjejer till satte oss mitt på golvet i matsalen och fikade. Det var riktigt roligt, man såg hur alla andra tittade, pratade och undrade vad vi höll på med. Så från och med nu så håller vi på med konstiga saker vi som går kulturförståelse enligt de andra! Nästa lektion har vi fått i uppgift att komma som vi inte är så jag ska försöka klura ut något bra. Sen på lektionen efter det ska vi till Jamtli och avsluta dagen med squash eller kanske storsjöbadet. Sen den 7 oktober ska vi åka till Trondheim och studera norrmän! Det är verkligen en jätterolig kurs!

Fortsättning!

Kategori: Allmänt

Nu har jag varit en sväng till ICA i undersåker! Sen så klockan 19 hade vi något som de kallade Bus och kul med rörelse fast som egentligen var som dans. Det var i alla fall superroligt men det blev lite trångt och väldigt varmt! Eftersom vi inte riktigt visste vad det var vi skulle göra så var det svårt att veta vad man skulle ha på sig! Det var lite tävling mellan tjejerna och killarna och vi tjejer vann! Efter dansen så var det fika i matsalen där dom hade tänt en massa ljus så att det var jättemysigt. Sen skyndade jag och Sofia oss till duscharna så att vi skulle slippa stå i kö! Och efter det myste vi ner oss i soffan och tittade på She´s the man och nu ska jag gå och lägga mig!
Imorgon har jag min andra lektion i kulturförståelse och sen åker jag hem till Nälden igen. Hade egentligen kunnat stanna här i helgen men eftersom jag inte hade planerat för det så blir det lite svårt och så har jag grejer att hämta hemma.

8 September

Kategori: Allmänt

Idag har jag haft min första kulturförståelselektion! Det har varit jätteroligt. Läraren är jättebra. Vi har gått igenom vad kultur är och så har vi lärt oss om verbal och ickeverbal kommunikation. Vi fick tex först lyssna på ett avsnitt ur en revy och sen fick vi se den med bild och fundera över vilken skillnad det är. Hur viktigt det är med kroppsspråk och så. Det har varit väldigt intressant. Sen så fick vi även se en bit ur När lammen tystnar och Den siste samurajen. Och klockan två så slutade lektionen egentligen men läraren satte på När lammen tystnar till de som ville se hela filmen så det gjorde jag och fyra tjejer till. Den är läskig!
Nu ska jag följa med några tjejer och handla!

"Festmiddagen"

Kategori: Allmänt

Tänkte att jag skulle skriva lite om middagen vi hade igår.
När vi kom till matsalen så hade de möblerat om borden så att det var flera långbord och så hade de dukat fint med servetter och finglas. Sen så hade de gjort lappar till varje plats där det stod klasser så man fick sätta sig vid en lapp där det stod rätt klass. Så att man fick sitta bredvid personer från andra klasser och det var trevligt. Till middag fick vi en lammkorvsgryta med rotsaksgratäng  och det var jättegott! När alla hade ätit så hade vi lite allsång och sjöng bla. pistvakts låt skoterled. Sen efter det var det efterrätt och då fick vi svartvinbärspaj med mörk eller vit chocklad och vaniljsås, det var lite annorlunda men gott! Sen avslutade vi kvällen med en musikfrågesport. Vi var 4-5 i varje lag och mitt lag hette Fader Abraham! Sen fick vi svara på frågor som jag tyckte var jättesvåra så jag hjälpte inte min grupp så mycket men de kunde svara på allt så det behövdes inte! Så idag på lunchen fick vi veta vilka som hade vunnit och det var mitt lag och vi hade haft alla rätt så det var lite roligt! Inte min förtjänst men roligt ändå!
Sen på kvällen tittade jag på idol och stickade innan jag gick och la mig tidigt för jag var supertrött!

Idag har vi en lite annorlunda dag igen. Nu på morgonen har vi fått lite olika uppgifter inför paddlingsturen som vi ska redovisa efter lunch. Sen så har vi haft 10-fikat och även haft ett möte angående intyg och behörigheter. Och i eftermiddag ska ungefär halva klassen åka till trangia i trångsviken och till lundhags. Jag behöver ingenting därifrån så jag stannar här. Så egentligen kan man nog säga att vi slutar efter två så det är härligt. Sen ikväll är det HÅTTT ( llands Tur och Telemarks Träning) för dom som vill och jag har tänkt att gå. Det ska tydligen vara ett två timmars träningspass där man är halva tiden inne och halva tiden ute så om man vill kan man bara vara med på en del.
Sen så i eftermiddag får vi veta vilka fristående kurser vi har fått så jag hoppas att jag har fått mina förstahandsval.

GRATTIS IRENE!

Kategori: Allmänt

Idag fyller världens bästa kompis år! Jag hoppas att du får en superbra dag :)
Idag har det varit en gemensam arbetsdag. Jag har skrapat färg och slipat en kökssoffa hela dagen så nu är jag trött i händerna. Vi har ätit lunch och fikat ute idag så det har varit mysigt. Först fick vi bulle och saft och till lunch var det viltkebab med hemmagjorda pitabröd och sista fikat fick vi nybakat tunnbröd med getmese, allting var jättegott!
Jag har precis duschat av mig allt damm och nu är det snart middag och jag har hört rykten om att vi ska få paj till efterrätt, mums!

5 September

Kategori: Allmänt

Idag har det varit väldigt rörigt tycker jag!
På morgonen hade vi en liten utvärdering efter fjällturen. Sen klockan 10 var det infofika som vi har varje måndag där man då fikar och får information från lärare, rektor eller den som har något att säga till alla. Idag fick vi bla veta att det på onsdagar eller torsdagar kommer att vara träningspass för de som vill på kvällen. Det tycker jag låter jättebra, det blir väl som en idrottslektion fast inte på skoltid. Sen på torsdag kväll är det något som kallas Kul och bus med rörelse då någon från stan kommer och ska hitta på något och så är det fika efteråt.
Efter fikat började vi planera inför paddlingsturen så klassen har delat in sig i fyra grupper som ska bo och äta tillsammans. Vi kommer att starta på måndag då vi kommer att gå pilgrimsleden från skolan till tågstationen i undersåker och därifrån tar vi tåget till Ånn. Sen ska vi då vandra i ca 1 timme till ett ställe i närheten av där vi ska hyra kanoterna. Sen blir det paddling och lätt vandring tis, ons, tors och på fredag ska vi ta det tidiga tåget som går 9.55 från Ånn och går sedan samma väg tillbaka till skolan. Det kommer att bli en bra tur tror jag!
Imorgon är det en så kallad gemensam arbetsdag på skolan då vi ska hjälpas åt att fixa med grejer för att få det bättre och finare här. Jag ska renovera möbler så det ska bli roligt. Sen på eftermiddagen kommer några att ha lagat god middag och dukat fint så hela skolan ska äta tillsammans som ett fint avslut på dagen. Så det kommer att bli en bra dag hoppas och tror jag!
Nu har vi slutat för dagen och jag tar det lite lugnt innan jag möter upp Jenny för att äta middag. Vet ej vad som händer i kväll men med det här vädret skulle det nog vara ganska mysigt att se en film...

Tisdag:
Väntar på att börja vandringen!
Utspridda fof:are (fof= fjäll och friluftslinjen)
Jag och Jenny lunchar!
Blåhammarens fjällstation.
Onsdag:
Det var lite lerigt på vissa ställen!
Jag och Hanna!
Så här sov vi.
Torsdag:
Så här fint var det på morgonen!
Jag och Jenny.
Alla uppe efter en läskig brant där det började rasa stenar. Ser lite roligt ut med vattnet i bakgrunden som är mycket längre ner.
Klättring, ser inte lika brant ut på kort som i verkligheten.
Jag med syltoppen i bakgrunden.
Utsikt över Norge.
Klättring ner, och även här är det svårt att se hur brant det är.
Vi såg massor med lämmlar!
Isranukel.
Fredag:
Redo att gå!
Så här blir det när man tar kort på sig själv samtidigt som man går, man måste helt enkelt titta ner och se vart man sätter fötterna!
På hängbron, nästan framme vid Storulvån.

3 September

Kategori: Allmänt

Nu är jag tillbaka från en underbar fjälltur!
Vi har haft superkul och det har gått jättebra!
Första dagen vandrade vi till Blåhammaren och även fast vi bara gick 1 mil den dagen så var det nästan den jobbigaste. Vi gick på andra sidan dalen jämfört med den vanliga vägen och den stig vi gick var svår att se ibland och det var ganska blött bitvis så det var lite svårt att gå där. Jag tror att det tog ungefär fem timmar för alla att komma fram men då hade vi stannat väldigt många gånger också. Vi sov allihopa i samma rum där vi fick ligga på madrasser på golvet, det var riktigt mysigt. Till middag första dagen blev det fullkornspasta med bacon och tomatsås! Vi hade möte klockan 8 och sen gick nästan alla och la sig.
Nästa morgon fick vi en jättegod frukost innan vi gav oss iväg på den längsta vandringen som var 19 km. Det gick jättebra tycker jag, kändes inte alls så långt. När vi började närma oss Sylarna började det småregna lite men annars var det bra väder. När vi kom fram till stationen var det middag och då blev det fiskbullar och bulgur i mitt matlag. Även denna dagen hade vi möte klockan 8 och sen gick nästan alla och la sig.
Nästa dag vaknade vi upp till fint väder och det gjorde det ännu roligare att få komma upp på syltoppen! Från sylstationen till toppen är det ungefär 5 km och 700 höjdmeter så det var en ganska jobbig vandring. Eller på slutet blev det mer klättring! Det var lite läskigt men roligt. Jag började redan då oroa mig över nerfärden för det brukar alltid vara läskigare än att gå upp. Vi satt mitt i branten och åt lunch och sen klättrade vi upp till en topp innan syltoppen som är ca 100 meter lägre. Och då när man såg syltoppen så kände jag att jag inte ville klättra dit upp, jag var redan så orolig över hur det skulle gå att ta sig ner så jag ville inte göra det ännu värre. Jag kände mig nöjd över det jag hade gjort ändå. Så jag och 4 till stannade medans resten gick upp på toppen. Och medans vi stod där och väntade kom det en annan grupp från toppen så vi kunde se när dom klättrade ner och då kändes det mycket bättre för de kom ner jättefort och det såg lätt ut! När det sen var våran tur att gå ner gick det inte riktigt så lätt men det gick mycket bättre än vad jag hade trott och det var faktiskt till och med kul! Så näsa gång tänker jag gå upp hela vägen till toppen för nu vet jag att det inte är så läskigt att gå ner!
Till middag blev det ravioli och mötet blev flyttat en halvtimme tidigare för det skulle komma en från personalen och prata med oss. Det var roligt och intressant! Torsdagen var förmodligen den roligaste dagen på fjällturen.
Nästa morgon packade vi ihop allt och gav oss iväg redan klockan 8. Det gick även denna dag jättebra att gå, man var ju förstås tröttare i kroppen än första dagen men värre än så var det inte! Jag gick med Jenny hela vägen och vi hade det jättetrevligt. Vi kom till storulvån vid halv ett tror jag och då åkte vi direkt vidare till skolan. Där var jag sen duktig och dammsög hela Vikingborg (huset som jag bor i) eftersom jag hade städvecka. När det var klart tog jag bussen hem och i helgen har jag bara tagit det lugnt.
När jag kommer tillbaka till skolan ikväll ska jag lägga upp lite bilder från vandringen så att ni får se.
Allt som allt så har det varit en toppen fjällvandring och jag ville inte att den skulle ta slut!
Men nu laddas det i en vecka innan vi drar iväg på en veckas paddlingstur som jag tror kommer att bli lika bra!