Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

27 April

Kategori: Allmänt

Tiden bara flyger fram och jag glömmer hela tiden bort att jag ska skriva här på bloggen!
Det gick jättebra på soloturen! Det var skönt att vara ute alldeles själv och bara ta det lugnt. Jag hade stannat två nätter om jag hade tagit med mig mer mat.
I onsdags var det underbart väder och vi hade klassamling ute så det var härligt. Sen på eftermiddagen hade vi sångträning med en lärare på Birka. Vi ska nämligen sjunga tre låtar på folkhögskolans dag, det kommer att bli ungefär 200 stycken i kören för alla måste vara med. Vi ska sjunga Jämtlandssången (jag är typ den enda som kan den på hela skolan!) och en låt på ryska och en annan som jag inte kommer ihåg namnet på. På eftermiddagen målade jag och några till skyltar som vi ska använda på folkhögskolans dag för då ska vi tåga genom staden. Så vi har målat skyltar med ord som symboliserar en folkhögskola och vi har gjort det på olika språk. Det var riktigt roligt att göra dem.
Igår och idag har jag vävt och det är superroligt! Nu är jag färdig med de fyra bordstabletterna och av det som blev kvar av varpen gör jag en kort löpare. Och nu har jag bara 2-3 cm kvar att väva. Sen ska jag väva pläden också men eftersom vi är tre som använder samma vävstol så måste jag vänta på min tur.
Imorgon klockan 7.30 bär det iväg på norge och det ska bli jätteroligt! Enligt vädret ska vi få sol alla dagar så jag hoppas verkligen att det stämmer. Vi får se om jag ska köra hela vägen, om vi ska det så blir det min längsta bilkörning någonsin men det ska nog gå bra. Vi kommer tillbaka på onsdag kväll så på torsdag kanske jag skriver och berättar om resan, om jag kommer ihåg det!

23 April

Kategori: Allmänt

Igår kväll kom vi tillbaka från storulvån. Det har varit superroligt att volontära på fjällfest så det var lite tråkigt att åka därifrån. Men nu händer det massor med roliga saker på skolan så det är bra. Hinner inte skriva så mycket just nu för snart ska jag åka och handla och sen ska jag iväg på en solotur. Det ska bli väldigt spännande att vara ute och tälta alldeles själv. Jag tror att det kommer att bli jättebra. På lördag åker vi till norge och blir borta till på onsdag så det ska också bli jätteroligt. Jag kommer att få köra lovisas bil så det blir spännande att köra bil i norge. Eftersom vi kom hem sent igår så har vi inte hunnit planera dessa soloturer så det känns lite halvjobbigt men jag börjar bli van att göra saker utan att det är så genomtänkt! Jag tänker bara gå en liten bit upp i skogen ovanför skolan så om det skulle hända något så har jag nära tillbaka.
Nu måste jag gå!

16 April

Kategori: Allmänt

Tillbaka i Sverige igen efter en jättehärlig semester! Det blev en lång hemresa men det gick bra ändå, jag och Wilma har lyckats sova på alla flygen tror jag.
Igår var jag på jobbintervju på storulvån, det var nervöst men jag hoppas att det gick bra. Om jag har tur så får jag jobb på storulvån, blåhammaren, helags eller sylarna. De skulle höra av sig inom två veckor så jag håller tummarna!
På onsdag åker vi i klassen till storulvån för vi ska vara funktionärer på fjällfest. Det ska bli superroligt tycker jag. Där ska vi vara till på söndag och på måndag ska vi ut på solotur. Då får vi välja om vi vill vara ute i en eller två nätter, jag kommer nog att bara vara ute i en natt. Sen på lördagen åker vi till norge och blir där i fem dagar. Det har jag sett fram emot jättelänge så det ska bli roligt.
Det händer så otroligt mycket på skolan nu så jag vet knappt när jag kommer att kunna åka hem nästa gång! Jag är rädd att tiden kommer att gå alldeles för fort, vill inte att skolan ska ta slut! Men jag kommer nog att få något roligt att se fram emot efter det så det blir nog bra ändå!

12 April

Kategori: Allmänt

Igår var vi till Grekland! Vi klev upp tidigt för att ta bussen till Kusadasi och sen båten över till Samos. Det var strålande sol men blåste jättekallt så det var lite synd. På ön började vi med att äta pizza till lunch och sen gick vi i affärer, åt glass och gick på kajen. Wilma tyckte att det var jätteroligt att titta på fiskarna. Färgen på vattnet var jättefin. Vi kom tillbaka till hotellet vid 8 på kvällen och då gick vi och åt en sen middag. Sen var vi så trötta så att vi gick och la oss på en gång!
Idag började dagen sådär, det var ganska molnigt så vi var vid inomhuspoolen på förmiddagen. Men sen efter lunch klarnade det upp så det var roligt att vi fick lite fint väder igen. Då passade vi på att vara ute vid poolen. Enligt vädret ska det bli fint även imorgon så det vore ju toppen om det stämmer så att vi får en bra sista dag här i turkiet. På fredag natt klockan 1 går bussen från hotellet till flygplatsen. Jag vet inte om vi ska sova några timmar eller om vi ska vara vaken fram till dess? Det kommer att bli tråkigt att lämna sommaren här och komma hem till sverige, men det börjar väl bli vår hemma så det blir nog bra. Idag när det var sådär halvmolningt väder låg jag ute och solade ryggen även fast det var kallt och då kände jag förstås inte att jag brände mig så imorgon blir det nog till att sola framsidan för att jämna ut det!
Hinner nog inte skriva något imorgon så nästa gång jag skriver så blir det i sverige igen.

10 April

Kategori: Allmänt

Livet rullar på här i Turkiet och vi har det bra även fast vädret inte har varit på topp igår och idag. Igår hann vi vara lite ute vid poolen innan molnen kom, då tog vi våra grejer och spenderade resten av dagen vid inomhuspoolen som dessutom är varm och skön att bada i! Idag var vi där på förmiddagen och efter lunch tog vi bussen till Kusadasi för att shoppa. Bussen var väldigt liten och jag förstår fortfarande inte hur betalningssystemet fungerar men vi tog oss välbehållna både dit och tillbaka! Shoppingen gick väl sådär, jag insåg att jag är väldigt dålig på att pruta och gjorde förmodligen därmed en turk väldigt glad när jag betalade så mycket! Men men, jag och wilma är mycket nöjda med våra nya tröjor så det är ju inte hela världen men det hade ju förstås varit roligare om det hade blivit billigare så att vi hade kunnat shoppa mera! Många har trott att vi har varit danskar idag, förstår inte varför! Sen när man säger att man kommer från sverige så kan de flesta några ord på svenska så det måste vara ganska mycket svenska turister här när det är högsäsong.
Imorgon blir det en tidig morgon då bussen till Kusadasi går klockan 7.40 för sen ska vi ta båten över till Samos, en grekisk ö som ligger här utanför. Det ska bli väldigt roligt, vi hoppas på bättre väder men det blir säkert bra ändå.

8 April

Kategori: Allmänt

Jag och Wilma lyckades utan problem att ta oss till Turkiet! Det började dock med att flyget var försenat i en timme men annars så flöt det på ganska bra. Vi sov om vartannat Wilma och jag på både flyg, fylgplatser och buss! Strålande sol var det när vi kom fram och hotellet är jättefint. Vattnet är ganska kallt både i havet och i poolerna men vi som är norrläningar är ju vana att bada i kallt vatten så det är ju inga problem! Kanske inte så förvånande har jag redan lyckats bränna mig lite överallt! Men jag har faktiskt smörjt in mig! Wilma blir förstås brun på en gång. Maten här är helt okej, vissa saker konstiga men alltid något som man kan äta. Riktigt förvånad över hur bra Wilma äter också, igår tror jag att hon åt mer än mig till middag! Enligt vädret ska det regna hela dagen imorgon, med tanke på brännan så kanske det är bra. Så vi tänker nog kolla in spaavdelningen imorgon. På tisdag funderar jag på att vi ska ta turen till grekland.
Det finns bara internet i lobbyn så det är inte säkert att jag kommer att skriva varje dag men jag ska försöka. Wilma är en aning tjatig, hon vill verkligen ha saker att göra hela tiden och dessutom vet hon inte vad hon vill göra så det är ännu jobbigare! Hon tycker inte om att sola lika mycket som jag gör!
Vi måste hitta ett ställe där vi kan shoppa lite också för det som finns här på hotellet är ganska dyrt.
Hoppas att ni har det bra där hemma, vi har det toppen här i Turkiet! Bilder väntar jag med att visa tills vi kommer hem för det orkar jag inte göra nu!

4 April

Kategori: Allmänt

Återigen har vi haft några omplanerade dagar. I Måndags var vägen till Storulvån stängd så då blev det en topptur upp på Välliste i Trillevallen istället. Det var roligt även fast vädret inte var det bästa. Så nu har jag skrivit i två toppböcker.
Igår tog vi oss till Storulvån till lunch. Väl där skidade vi upp halvvägs upp på getryggen innan vi åkte ner för att äta middag. Några i klassen hade planerat att sova över i storulvån medans de flesta hade planerat att åka tillbaka på kvällen. När vi satt och åt fick vi höra att de planerade att stänga vägen så vi åt upp och åkte sedan iväg hemåt. Jag fick köra Lovisas bil för hon tycker inte om att köra i sådant oväder. Den värsta biten var innan vi kom utanför bommarna men det gick bra. Vi kom hem vid sjutiden och sen tog vi det bara lugnt resten av kvällen.
Idag har jag inte gjort så mycket, mest packat inför hemresan. Det är snart påsklunch och efter det ska jag åka hem. De 5 som stannade kvar på storulvån är nu fast där eftersom vägen fortfarande är stängd. Den risken tog dom ju men jag tycker ändå lite synd om dem. Jens som skulle åka hem till stockholm idag kommer förmodligen inte att kunna göra det. Dom kan ju bli fast där i flera dagar.
På fredag åker jag och Wilma till stockholm för att sen resa vidare till Turkiet! Det ska bli superroligt och jag ser verkligen fram emot det. Vi har även några timmars väntetid i stockholm så att vi hinner träffa moster med familj vilket också ska bli jättekul.
Efter att ha varit ute i solen med pannband väldigt mycket så har jag nog skolans roligaste bränna så det ska bli skönt att kunna sola bort den i Turkiet! Det känns som att denna semester verkligen behövs, det har varit full fart länge nu!

1 April

Kategori: Allmänt

Nu var det länge sedan jag skrev! Jag har nog både tappat lusten lite och så har vi ju varit borta på vintertur. Den blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vi åkte till Höglekardalen i måndags och skidade iväg tills det började blåsa jättemycket och klockan var ganska mycket så vi var tvugna att hitta ett ställe att slå läger där det var så mycket lä som möjligt. Vi hittade ett bra ställe men byggde ändå murar runt tälten för att vara på den säkra sidan. Dagen därpå vaknade vi och hörde att det regnade ute, mindre roligt helt enkelt. Humöret var inte på topp för de flesta och vi kom iväg sent. Uppe på kalfjället kommer vi fram till att höglekardalen inte var det roligaste stället att vara på just då så vi skidade tillbaka till bilarna och åkte till skolan! Det belv alltså en natt på skolan för att torka saker och för att hämta två militärtält som vi hade bestämt att vi skulle sova i. Så tidigt på onsdagen bar det iväg mot storulvån och där fanns det snö! Det var lite krångligt att få upp tälten men det var det värt! Det är verkligen supermysigt att sova i militärtält och speciellt när det finns kamin i dom. Tre gånger lyckades vi ta en fika på storulvån under tiden vi var där, då skidade vi förstås dit och tillbaka nästan alla gånger! Så det blev helt enkelt en ganska lyxig och inte så svår tur men jag och Hanna har kommit fram till att friluftsliv måste få vara det ibland så att man kan njuta så mycket som möjligt!
Igår var jag och 7 st till från skolan funktionärer på SM i Skicross. Vädret var underbart och det var jätteroligt. Man kände sig väldigt proffsig när man stod där i backen och hade walkitalkin i handen och skötte om sin sektion av banan. Vi fick gratis jackor för att vi var med och det var lite annorlunda jackor. De såg jätteroligt ut för det var ett tryck med frihetsgudinnans huvud som stack upp på baken på oss!
Det var första gången jag åkte slalom i år också och det var superroligt! Jag har nu även åkt i en skicrossbana och det var också jätteroligt. Efter en lång dag i backen var vi väldigt trötta när vi kom tillbaka. Vi hade även fått roliga brännor och de flesta av oss var alldeles röda i ansiktet efter att ha stått i solen hela dagen!
Idag tar jag det lugnt, tänkte försöka bli frisk. Men jag måste även packa för imorgon bär det iväg mot storulvån igen och där ska vi vara fram till onsdag. Då blir det påsklunch här på skolan innan vi slutar och tar lov.