Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

3 September

Kategori: Allmänt

Nu är jag tillbaka från en underbar fjälltur!
Vi har haft superkul och det har gått jättebra!
Första dagen vandrade vi till Blåhammaren och även fast vi bara gick 1 mil den dagen så var det nästan den jobbigaste. Vi gick på andra sidan dalen jämfört med den vanliga vägen och den stig vi gick var svår att se ibland och det var ganska blött bitvis så det var lite svårt att gå där. Jag tror att det tog ungefär fem timmar för alla att komma fram men då hade vi stannat väldigt många gånger också. Vi sov allihopa i samma rum där vi fick ligga på madrasser på golvet, det var riktigt mysigt. Till middag första dagen blev det fullkornspasta med bacon och tomatsås! Vi hade möte klockan 8 och sen gick nästan alla och la sig.
Nästa morgon fick vi en jättegod frukost innan vi gav oss iväg på den längsta vandringen som var 19 km. Det gick jättebra tycker jag, kändes inte alls så långt. När vi började närma oss Sylarna började det småregna lite men annars var det bra väder. När vi kom fram till stationen var det middag och då blev det fiskbullar och bulgur i mitt matlag. Även denna dagen hade vi möte klockan 8 och sen gick nästan alla och la sig.
Nästa dag vaknade vi upp till fint väder och det gjorde det ännu roligare att få komma upp på syltoppen! Från sylstationen till toppen är det ungefär 5 km och 700 höjdmeter så det var en ganska jobbig vandring. Eller på slutet blev det mer klättring! Det var lite läskigt men roligt. Jag började redan då oroa mig över nerfärden för det brukar alltid vara läskigare än att gå upp. Vi satt mitt i branten och åt lunch och sen klättrade vi upp till en topp innan syltoppen som är ca 100 meter lägre. Och då när man såg syltoppen så kände jag att jag inte ville klättra dit upp, jag var redan så orolig över hur det skulle gå att ta sig ner så jag ville inte göra det ännu värre. Jag kände mig nöjd över det jag hade gjort ändå. Så jag och 4 till stannade medans resten gick upp på toppen. Och medans vi stod där och väntade kom det en annan grupp från toppen så vi kunde se när dom klättrade ner och då kändes det mycket bättre för de kom ner jättefort och det såg lätt ut! När det sen var våran tur att gå ner gick det inte riktigt så lätt men det gick mycket bättre än vad jag hade trott och det var faktiskt till och med kul! Så näsa gång tänker jag gå upp hela vägen till toppen för nu vet jag att det inte är så läskigt att gå ner!
Till middag blev det ravioli och mötet blev flyttat en halvtimme tidigare för det skulle komma en från personalen och prata med oss. Det var roligt och intressant! Torsdagen var förmodligen den roligaste dagen på fjällturen.
Nästa morgon packade vi ihop allt och gav oss iväg redan klockan 8. Det gick även denna dag jättebra att gå, man var ju förstås tröttare i kroppen än första dagen men värre än så var det inte! Jag gick med Jenny hela vägen och vi hade det jättetrevligt. Vi kom till storulvån vid halv ett tror jag och då åkte vi direkt vidare till skolan. Där var jag sen duktig och dammsög hela Vikingborg (huset som jag bor i) eftersom jag hade städvecka. När det var klart tog jag bussen hem och i helgen har jag bara tagit det lugnt.
När jag kommer tillbaka till skolan ikväll ska jag lägga upp lite bilder från vandringen så att ni får se.
Allt som allt så har det varit en toppen fjällvandring och jag ville inte att den skulle ta slut!
Men nu laddas det i en vecka innan vi drar iväg på en veckas paddlingstur som jag tror kommer att bli lika bra!
~♥~

Kommentarer

  • Carl Erik Gunnarsson säger:

    Så roligt att läsa om er vandring i fjällen, och få se alla vackra bilder, som Du tog under den:)

    Kram

    farfar

    2011-09-05 | 11:42:40

Kommentera inlägget här: