Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

New York City

Kategori: Allmänt

Dagen började tidigt och Miriam skjutsade mig till tåget som gick klockan 7. Sen hade jag en timme på mig i Philadelphia att hitta stället där bussen skulle gå ifrån. Jag köpte en iced latte och försökte hitta den västra utgången men det stod inga skyltar så jag tog första bästa dörr jag hittade och när jag kom ut såg jag direkt vart bussarna väntade! Så jag hade väldigt tur. Vi fick stå och vänta ganska länge innan vi fick kliva på bussen som var en dubbeldäckare. Jag satt och lyssnade på musik hela resan och kände mig lyckligt lottad som var på väg in mot NY. Resan tog två timmar och sen var vi framme. Miriam hade sagt till mig att jag inte skulle se ut som om jag inte visste vart jag skulle utan bara fortsätta gå även fast jag var vilse så jag började helt enkelt att gå utan att veta vart. Jag tänkte att det skulle komma en turistaffär efter ett tag där jag kunde hitta en karta. Mitt första mål var att se Empire state building så jag tittade hela tiden upp för att se om jag var i närheten men jag såg det inte. Istället kom jag till ett hus som kallas Flatiron building och det såg ganska roligt ut. Efter det kom jag snart till en souverniräffär där jag köpte lite vykort men ingen karta. Men det dröjde inte länge innan jag kom till nästa souverniraffär (det finns hur många som helst!) och där hittade jag en jättebra liten karta. Så efter det kände jag mig inte lika vilse! Så jag letade upp vart empire state building var och gick dit. Det är lite svårt att fota eftersom husen är så höga men om man går en bit ifrån så blir det bättre. Mitt nästa mål var times square och där var det jättemycket folk så jag tog bara lite kort och traskade sedan vidare mot central park (som var ganska långt bort) och höll utkik efter en Cheesecake factory restaurang. Jag spenderade inte någon lång stund i central park för jag var hungrig och ville hitta någonstans att äta. Efter att ha gett upp hoppet att hitta en Cheesecake factory så hittade jag en mexikansk restaurang, vilket var perfekt för det var ju det jag ville äta! Så jag åt en god kycklingquesadilla med guaqamole och salsa med tortilla chips. Efter det började jag gå tillbaka till bussen och gick in i de affärer som verkade intressanta på vägen. Men alla affärer är så stora och det är så mycket folk så det var inte så roligt. Men lika bra det för då köpte jag inget onödigt! Sen blev det en ganska lång väntan innan bussen kom och vi kunde åka tillbaka till Philly. Bussresan tillbaka började inte så bra för när vi hade åkt ett tag så la bussen av två gånger men sen fungerade den som tur var! Sen tog jag tåget tillbaka till Jenkintown där Ao kom och hämtade mig. Jag var helt slut i kroppen! Det känns nästan som om jag har varit på fjällvandring! Efter att ha gått en hel dag med platta tygskor på fötterna och en tung handväska över axeln så var det skönt att få lägga sig och sova!


Tågstationen i Philadelphia.


Flatiron building




Empire state building






Times square
















Detta köpte jag!



Nu ska jag åka till Walmart!

~♥~

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Hej

    Det ser ut som du haft en bra dag.Mycket sevärdigheter.Kul att du kom iväg och kom tillbaka välbehållen.

    Kram Mamma

    2010-08-02 | 17:06:06
  • Moster Nettan säger:

    Vad kul att du hade det bra i NY hoppas nu att det andra löser sig. Kram

    2010-08-02 | 19:36:28
  • Irene säger:

    Vad fin du är i håret snygging! Skönt att det gick bra;D

    2010-08-03 | 14:48:31

Kommentera inlägget här: