Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

12 Oktober

Kategori: Allmänt

Nu är vi tillbaka efter våran lilla minitur!
I måndags efter lunch åkte vi iväg till Östersund. Där var vi till Gaailtje som är ett samiskt kulturcentrum, där fick vi lyssna på en same och en arkeolog och det var intressant. Efter det så åkte vi till ICA Maxi och handlade till middagen och frukost/lunch för nästa dag. Sen var det bara att åka vidare till Skärvången. Vi blev lite förvånade när det började ligga snö på backen! Efter att ha kört ett extra varv i en rondell och kört lite fram och tillbaka så hittade vi rätt och kom fram till stället där vi skulle tälta. Då hade det redan varit mörkt ett tag så det blev fram med pannlampan direkt! Sen kunde man slå upp tälten och börja med maten. Det skulle bli wok och vi hade jättemångaolika grönsaker och rotfrukter att skala och hacka så innan maten var färdig så var nog klockan nio! Men det var värt att vänta på för det var supergott!
Jag sov med Jenny, Hanna och Caroline i ett tremannatält så vi sov åt andra hållet än normalt så man kunde inte sträcka ut sig helt, men det gick bra ändå!
När vi vaknade nästa morgon var det frost ute och ändå så hade jag inte frysit! Men jag börjar oroa mig lite inför vinterturen, hur ska man lyckas hålla värmen hela tiden då?
Klockan nio hade vi tid på skärvångens bymejeri så då packade vi in oss i bilarna och minibussen och åkte dit. Där fick vi först lyssna på hur mejeriet kom till och sen fick vi se hur det går till att göra ostarna och slutligen fick vi smaka och handla om vi ville. Jag är ju inte så förtjust i ost så jag smakade inte. Efter det åkte vi till Glösa där vi fick göra saker som att kasta spjut, prova att göra upp en eld med flinta, skjuta med pil och båge, göra fisk i en kokgrop m.m. Det var kul men jag har ju varit där och gjort det förut så det var inte nytt för mig.
Efter det åkte vi hem och kom tillbaka lagom till middagen.
Jag hade tänkt att jag skulle berätta lite om vad vi har gjort idag men det hinner jag inte för nu måste jag byta om för det är sommartema på U-cafét ikväll!
~♥~

Kommentarer

  • Moster Nettan säger:

    Helt otroligt vad mycket ni får göra :) Verkar som du har kul och trivs och det är jag glad för. Vi ses kanske på lovet :) Kram

    2011-10-13 | 16:57:47
  • Andreas säger:

    Låter som ni får göra roligare saker än oss :P Vi har en föreläsning och sen är det bara att plugga och plugga :P

    2011-10-14 | 21:31:32

Kommentera inlägget här: