Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

24 Januari

Kategori: Allmänt

Tillbaka efter en helt underbar tur med övernattning i bivack!
Vädret har varit superfint och det var roligt att gräva en bivack, snön var verkligen helt perfekt. Vi åkte iväg efter fikat igår så när vi kom till Trillevallen var det nästan lunchtid så vi åkte kanske 1 km och sen stannade vi och åt lunch i solen. Vi var indelade i små grupper och jag ville prova att dra en pulka och även de andra i min grupp så vi hade en pulka och det var jätteroligt. Det blev lite tungt uppför men annars kändes det knappt att man drog något även fast den var tungt lastad. Efter lunch började vi sen leta drivor som kunde vara ett bra ställe att göra en bivack på. Vi stack med stavar för att mäta djupet på snön och så hade vi en sond som var över två meter som man kunde mäta med. Det bästa stället att bygga var högt upp där det såg lite halvfarligt ut så vi ville inte bygga där utan hittade ett ställe lite längre ned, medans resten av klassen byggde där uppe. När vi hade hittat platsen så var det bara att börja gräva och det var jätteroligt! Planen gick dock inte så bra för marken var inte formad som vi trodde men vi löste det även fast det blev lite litet. Jag har ju byggt ganska många snögrottor så jag är ju ganska van att var i sånna så för mig var det inga problem medans det för många andra var ganska läskigt att överhuvudtaget vara under snön. Vi blev färdiga när det började mörkna så då åt vi middag, ris och korvgryta med curry och ananas, och efter det hjälpe Olle (läraren) oss att lägga på ingångstaket. Inne i bivacken var det nollgradigt så det var inte så kallt. Jag och Hanna hade dubbla liggunderlag och så sov vi tillsammans i en vindsäck. När jag la mig hade jag duntofflor och fingervantar på mig men de var jag tvungen att ta av när det blev för varmt (helt otroligt att man kan bli så varm av att sova ute på vintern!). Jag blev riktigt förvånad att det var så varmt där inne, jag tror att det var kallare den gången vi sov ute i tält och det inte ens hade kommit någon snö!
Vi klev inte upp förrän klockan nio idag så det tog ett bra tag innan vi var färdiga för dagens uppdrag. Min grupp åkte iväg först tillbaka till parkeringen där vi tänkte lämna ryggsäckarna efter en lunch i värmestugan. Vi var dock inte så hungriga då så det blev några åk i barnbacken innan. Sen tog vi en lång lunch inne i värmen innan vi gav oss iväg till trädgränsen. Där skulle vi välja ut ett område och gräva gropar och mäta snödjup och ta temeratur på markytan, mitt i snön, på snön och två meter ovanför snön. Det var roligt men vi var lite stressade för innan vi ens hade börjat ringde en klasskompis och sa att alla andra grupper redan var färdiga!
Oj vad mycket text det blev! Kankse dags att visa lite bilder då:
Sååå fint med den blåa himlen och allt det vita!
Jag som gräver lite, roligt att gräva när det är så mycket snö :)
Vi hade en fin liten buske i våran bivack!
Morgonsolen var underbar!
Våran fina lilla bivack!
Fick tillfälle till att använda mina solglasögon :)
~♥~

Kommentarer

  • Moster Nettan säger:

    Ser helt underbart ut Emma! Kram

    2012-01-25 | 21:21:37

Kommentera inlägget här: