Anna Emma Elisabeth Gunnarsson

Expedition Turism

Kategori: Grimslövs fhsk

Onsdag morgon klockan 8.00 startade våran expedition som skulle vara i 24h. Vi fick börja med att samla ihop allt vi skulle behöva och packa in det i skolans minibuss för den skulle Annki köra. Sen började vi på riktigt och Annki läste upp reglerna till första delen av turen som hon hade döpt till amazing race. Vi skulle då cykla i våra lag till olika platser och på varje plats fick vi en fråga och en beskrivning vart vi skulle sen. Det var jätteroligt, lite kluriga frågor men att hitta vägen var lätt. Slutet på rutten var stället där vi skulle övernatta. Det var jättefint med nya vindskydd (som är gjorda för att sova i) grillplatser och en bastu. När alla var framme var det dags för etapp två på expeditionen som Annki hade döpt till Hells kitchen. Det var alltså dags för lunch och alla lag skulle göra en maträtt på trangiaköket. Man fick välja ingredienser i den ordning vi hade kommit fram så det var bra att vara först på etapp ett. Min grupp valde falukorv och ris som huvudingredienser och sen tog vi lite lök, krossade tomater, morötter och chili som vi gjorde en korvgryta av. Varje lag fick 30 min och sen skulle man då lägga upp en portion fint som Gordon Ramsey skulle smaka på. Annki hade bjudit in kökschefen som då var Gordon och så skulle de bedöma maten. De var väldigt imponerade av alla rätter så det var roligt. Efter lunchen hade vi lite vila innan etapp tre som hette pirates of the carribbean. Vi skulle då bli pirater och ge oss ut i våra skepp (kanoter) och leta efter en skatt och samtidigt skulle vi skriva eller skriva om en piratsång som vi sen skulle framföra. Det gick bra för alla lag utom ett att hitta skatten som bestod av en hink med godsaker. Det sista laget hade en kanot med hål i och de hade även tippat mitt ute på sjön! Detta lag kom tillbaka med ett musselskal som de seriöst trodde var skatten! Eftersom deras kanot läckte hade de kommit så mycket efter så de såg ju inte att vi andra hade hittat hinkar som skatter! Det laget fick inte vara med på nästa del av tävlingen och fick istället hjälpa Annki att vara jury. Vi fick några minuter att fixa oss till pirater så min grupp målade oss smutsiga med kol, knöt näsdukar runt huvudet och hade knivar. En av killarna fick också ett träben! Sen skulle varje grupp uppträda och det var viktigt att hela tiden hålla koll på sin skatt för den kunde man lätt bli av med! Gruppen som vann hade gjort en raplåt och dom vann då immunitet vilket gjorde att ingen fick ta deras skatt. Sista etappen var lite som på robinson då varje lag ska skicka iväg någon på ett uppdrag efter att man har fått höra någon typ av egenskap som är bra att ha. Först skulle man skicka iväg någon som var stadig och det fick bli Kristian (även kallad killen) i min grupp. Uppdraget var att de skulle bygga ett så högt torn som möjligt av 3 vedträn och två delar från ett kubbspel. Alla lyckades göra torn av alla delar så då spelade det roll vart på marken man hade byggt det, så det var dumt att bygga det i en grop tex. Nästa uppdrag var för någon som var bra på matte och den fick Sebastian ta. De skulle då se men inte röra och räkna ut antal länkar på en kedja. Alla var väldigt duktiga, det var 109st och den som vann gissade på 108, Sebastian gissade 107 så vi var väldigt nära på att vinna. Sista uppdraget var då mitt och jag var lite nervös över att det skulle behövas en egenskap som jag inte är bra på. Egenskapen blev att det var bra om man kunde flyta och jag tänkte: nej jag vill inte bada! Det var förstås inte det vi skulle göra utan vi skulle bygga en barkbåt på 5min. Jag blev jättenöjd med min och jag hann även göra en kapten i form av en kotte! Sen var det test på vilken båt som vann och det var några som sjönk och några som flöt jättebra. Den som vann var den som åkte iväg snabbast. Den roligaste båten var den Ann-Sophie (Anso) hade gjort och den var en svamp som var upp och ner! Jag var jättenöjd över min för jag tror att den flöt allra längst. Under dagen hade lagen samlat ihop poäng, mitt lag fick inget!, men det var tre som hade lika så då fick vi andra rösta fram en vinnare. Vinnarlaget kommer att få sitt pris nu när vi åker till cypern. Hela dagen var fantastiskt rolig och vi hade strålande sol, det hade inte kunnat bli bättre! På kvällen bastade några, jag och några andra paddlade lite mer och sen var det korvgrillning till middag och mys framför brasan innan läggdags. Det var supermysigt att sova i ett sånt vindskydd. Jag hade turen att ha det för varmt under natten, jag fick ta av mig två par strumpor, vantarna och sova med armarna utanför sovsäcken! Och andra frös jättemycket så det var lite olika. Nästa morgon packade vi ihop allt och cyklade tillbaka de 12km det var till skolan för att äta frukost och fortsätta med lektionerna. Det blev lite extra äventyr för vissa på vägen hem också för Annki körde i diket med minibussen pga ett rådjur så de försökte knuffa upp den men den vägde ju massor med all vår packning så de fick gå och knacka på hos en bonde och fick då låna en traktor som Killen fick köra och dra upp bussen med! Jag fick tyvärr inte vara med om det för jag och Malin var för långt fram. Tänk vad roligt man kan ha det med en bra ide och fina klasskompisar! Jag ska lägga upp lite bilder när jag har tillgång till min dator så ni får se hur underbart vi hade det!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: